Thursday, June 17, 2004

Alaa... takkan couple pon tak boleh?? Aku bukannya buat seks pon dengan awek aku??? Kecoh la lu..

Ni yang aku bengang sangat nih.. adela orang yang nak kecoh-kecoh.. selamber je sound aku psl awek2 nih... ape salah aku?? aku x cari psl ngan orang?? aku x curi barang orang pon?? aku x hisap dadah pon?? aku x bunuh orang pon?? aku couple je... bukan buat ape pon... aku keluar ngan dia, kita tgk wayang sama-sama kt TGV... pegi makan sama2... study sama2... aku xdepon buat ape pon kat dia... x cium pon... ala.. pegang tangan skit2 tuh xde bende lah... ramai orang buat lagi teruk dari aku.. aku rase aku dah cukup alim nih.. mane x nyer aku x penah buat seks pon ngan awek aku... woi... korang ingat korang je yang belajar agama?? aku pon belajar jugak ahh... aku pon dapat A mase SPM dulu... x heran ahh... korang sape nak sound2 aku nih?? korang ingat korang bagus sangat ke?? alim sangat ke korang nih??? dah xde keje lain ke nak buat?? x leh tgk orang lain hidop senang ke??


Sesape orang berilmu yang baca pengakuan di atas pasti ketawa, marah dan sedih pon ade... Ketawa sebab nampak sangat yang dia buat silap... marah sebab dia nak sound2... dan yang paling penting sedih sebab ade jugak kawan kita yang tak faham Islam dan betapa jelasnya Islam itu telah disalahtafsirkan dan di"abuse" dan juga dikecil-kecilkan... Petikan di atas diambil dari sebuah laman forum yang tidak perlu dinyatakan namanya. Bersesuaian dengan topik "Antara Mentaliti dan Realiti", marilah kita kaji Realiti masyarakat kita pada hari ini, hanya berdasarkan kenyataan di atas saja.. tak payah cari contoh yang jauh-jauh..

Mari kita ambil ayat-ayat berikut:

"Ni yang aku bengang sangat nih" : permulaan ayat saja cukup menunjukkan kawan kita nih sudah kurang rasional, akibat emosi telah mengawal dirinya daripada membuat pertimbangan yang wajar - kirenya dia tak pikir dulu sblom dia cakap... main lepas je... oleh tuh... marilah kita sama2 mengawal emosi agar kekal rasional..

"adela orang yang nak kecoh-kecoh.. selamber je sound aku psl awek2 nih" : masyarakat kita telah distereotypekan dengan "tidak baik jaga tepi kain orang".. dalam Islam isu tepi kain orang tak timbul.. malah tepi kain orang tu macam tepi kain sendiri pulak... maknanye dalam Islam kita kena saling tegur-menegur antara satu sama lain... ingat x surah wal Asr?? (berpesan-pesan dengan kebenaran)... dalam al-Quran dah jelas mengenai kepentingan "menjaga tepi kain orang nih"... bile kita buat x kisah je ape orang lain buat, itulah yang timbul isu sumbang mahram, penderaan kanak-kanak, buang anak semua tuh sebab orang sebelah rumah tuh separate entity... "diorang nak buang anak diorang punya pasallah... buat ape kita nak masuk campur"... sebagai orang Islam yang mengakui keimanannya terhadap Allah, marilah kita ubah persepsi masyarakat kita hari ini... lepas nih marilah kita saling ambil tahu sesama insan.. dan ingat... itu tanggungjawab tau.. kalo x tego, kita tanggung dosa tau..

"ape salah aku?? aku x cari psl ngan orang?? aku x curi barang orang pon?? aku x hisap dadah pon?? aku x bunuh orang pon?? aku couple je... bukan buat ape pon... " : ini adalah penyakit masyarakat kita... diorang ingat yang jenayah tuh hanyalah jenayah sivil je... jenayah dunia... jenayah yang hukumnya telah jelas diwartakan oleh kerajaan... curi barang, bunuh orang... sedangkan jenayah dari segi undang-undang tuhan diorang x sedar??? maybe sebab salah pemerintah sebab x amalkan hukum Islam sepenuhnya... or salah kawan kita nih... kata dapat SPM A??? camne nih?? ataupon ini salah sistem pendidikan kita??? last2 kita salahkan keadaan... ape nih??? x ke mana penyelesaiannya... sepatutnya ilmu agama kat skolah tuh dah kasi basic giler ahh psl Islam... kita patut amalkan, jangan sekadar nak dapat A je?? A tuh x bawak kemana selagi tidak diamalkan... kita x leh nak nilai Islam kita, melainkan dengan iman dan amal.. tu pon still subjective coz Allah saje yang tahu..

"aku keluar ngan dia, kita tgk wayang sama-sama kt TGV... pegi makan sama2... study sama2... aku xdepon buat ape pon kat dia... x cium pon... ala.. pegang tangan skit2 tuh xde bende lah" : contoh mudah mengapa Allah x kasi kita bercouple melainkan selepas berkahwin.... kita tgk camne jalan cerita atau kronologi kawan kita nih.. mula2 keluar, tgk wayang, makan2, study sama2... lepastu pegang tangan... telah jelas dalam Islam bahawa pegang tangan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram tuh haram... kalo hendak ditelitikan, mari kita tengok betapa bahayanya perbuatan kawan kita nih... istilah lain bagi perlakuan dia ialah "mendekati zina"... kalo nak diikutkan, Allah cakap mendekati zina tuh haram... itu blom berzina tuh... mendekati zina tuh bukan bermakna buat seks, kirenye bende2 sebelom tuh pon termasuk kepada mendekati zina... cube kita bayangkan kawan kita nih dari mula dia start bercouple hingga dia pegang tangan awek dia, dia sedikit demi sedikit menuju ke arah yang satu... iaitu melakukan seks luar nikah...

"aku rase aku dah cukup alim nih.. mane x nyer aku x penah buat seks pon ngan awek aku... " : hahaahah.... orang alim x cakap yg dia tuh alim... ape la lu nih??? memangla ko tak penah buat seks ngan awek ko... ko cakap untuk konteks masa ini... ko tak tau pon mase depan ko buat seks ngan dia ke??? ko ingat macam makan kacang ke kawal nafsu tuh??? nafsu makan orang yang dilemahkan dengan puasa sebulan di bulan ramadhan pon bile raye je terus macam singa... ini kan pula nafsu berahi... tunggu mase je nak buat seks tuh... itulah sebabnya Allah tegah sekeras-kerasnya bende nih.. tiada kompromi...

"korang ingat korang je yang belajar agama?? aku pon belajar jugak ahh... aku pon dapat A mase SPM dulu... x heran ahh..." : sila rujuk penjelasan no 3...

"korang sape nak sound2 aku nih?? korang ingat korang bagus sangat ke?? alim sangat ke korang nih??? dah xde keje lain ke nak buat?? x leh tgk orang lain hidop senang ke??" : sila rujuk penjelasan no 2...

Sesungguhnya telah jelas antara yang halal dan yang haram..... terpulanglah kepada kita untuk beramal dengan perintah Allah... saya cuma penyebar informasi .....yg menjadi tanggungjawab dan akan dipersoalkan di padang masyar kelak... insyaAllah...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home